باوجود کروناویروس، کانادا به مهاجر نیاز دارد

باوجود کروناویروس، کانادا به مهاجر نیاز دارد

دلیل منطقی‌بودن حفظ سطح بالای جذب مهاجر در کانادا در زمان بحران

16 مارس 2020

هفته‌ی گذشته درحالی‌که بحران کروناویروس (کووید-19) روبه‌رشدبود، کانادا از طرح افزایش سطح مهاجرت 2020-2022 خبر داد. با این وجود، این خبر تحت‌الشعاع آشفتگی‌های بزرگ اقتصادی و اجتماعی ناشی از کروناویروس در کانادا و خارج از کانادا قرارگرفت.

کانادا نیز مانند بسیاری از کشورها، به سمت رکود پیش‌می‌رود. کووید-19 منجر به جنگ قیمت بین تولیدکنندگان عمده‌ی نفت در سطح جهان شده است و سقوط قیمت نفت اثرات منفی‌ای بر اقتصاد کانادا خواهدداشت.

علاوه بر این، تضعیف فعالیت اقتصادی تقریباً به همه‌ی بخش‌ها و به‌خصوص برخی بخش‌ها از جمله گردشگری و هتل‌داری ضربه‌های قابل‌توجهی واردخواهدکرد.

بانک مرکزی کانادا برای پیشگیری از این ضربات، فقط یک هفته پس از آن‌که نرخ بهره‌ی خود را کاهش‌داده‌بود، کاهش اضطراری نرخ را اعلام کرد. این کاهش ممکن‌است کارسازنشود، زیرا برخی تحلیل‌گران پیش‌بینی‌می‌کنند که ممکن‌است برای عبور کانادا از این طوفان به کاهش بیشتر بهره‌ها نیازشود.

خارج از کانادا، ما موارد اضطراری مشابه، ممنوعیت سفر و سایر اتفاقات استثنایی مانند سقوط بازار سهام را شاهد‌بوده‌ایم.

چرا باوجود کووید-19، اجرای طرح سطح مهاجرت 2020-2022 منطقی‌است؟

درحالی‌که چنین هرج‌ومرجی جهان را درگیرکرده‌است، قابل‌درک‌است که تصمیم کانادا برای استقبال از بیش از یک میلیون مهاجر دیگر در طول سه سال آینده در حال حاضر موردتوجه‌نیست.

با این وجود، بحران کووید-19 می‌تواند به ما کمک‌کند که چرایی اهمیت مهاجرت برای پیشروی اقتصاد کانادا را درک‌کنیم.

بله، به‌نظرمی‌رسد اقتصاد کانادا در سال 2020 دچار نزول شود. به‌این‌ترتیب، می‌توان استدلال‌کرد که افزایش مهاجرت در این لحظه اقدامی ایده‌آل نیست، زیرا تازه‌واردان زمانی وارد کانادا می‌شوند که بازار کار برای جذب آنها با مشکل روبه‌روخواهدشد.

با این حال، وقایع کنونی یادآور این است که سیاست‌های مهاجرت کانادا از نظر ماهیت تا حد زیادی پیش‌نگرانه‌بوده‌اند و از اواخر دهه 1980، تصمیم جذب تعداد مهاجران غالباً بر بستر شرایط اقتصادی اتخاذشده‌است. در حالی که کانادا از مهاجران برای پرکردن فرصت‌های فوری شغلی استقبال‌می‌کند، سیاست‌های مهاجرت این کشور نیز به‌منظور تقویت جایگاه اقتصادی کشور در سال‌ها و دهه‌های آینده تدوین‌می‌شود.  این به این معناست که حتی اگر تازه‌واردان در جریان رکود اقتصادی وارد کانادا شوند، کانادا پیش‌بینی‌می‌کند که این تازه‌واردان در آینده کاتالیزوری برای رشد اقتصادی باشند. دلیل اصلی این امر این است که تمام 9 میلیون نسل انفجار کانادا (کسانی که در دوره‌ی تشویق فرزندآوری کانادا به‌دنیا آمده‌اند) تا پایان این دهه به سن بازنشستگی خواهندرسید. از آن‌جایی که کانادا نرخ موالید پایینی دارد، برای افزایش بیشتر رشد نیروی کار خود به مهاجرت تکیه‌می‌کند.

رشد نیروی کار یکی از دو راه موجود برای رشد اقتصاد است، که راه دیگر استفاده‌ی سازنده‌تر از نیروی کار است.

از این رو، پذیرفتن سطح بالایی از افراد تازه‌وارد حتی در دوره‌های بحران اقتصادی همچنان معقول‌است. در حالی که مهاجرانی که در سال 202 وارد کانادا می‌شوند، ممکن است برای پیداکردن شغل مطابق با مهارت‌ها، تحصیلات و تجربه‌ی کاری‌شان بیش از حد معمول با مشکل مواجه‌شوند، ولی خیلی زود با چشم‌انداز کار در کشوری روبه‌رومی‌شوند که هرچه افراد بیشتری از نسل انفجار محیط کار را ترک‌می‌کنند، تأمین نیروی کار در آن به‌میزان قابل‌توجهی محدودمی‌شود. این به این معناست که این مهاجران احتمالاً کارفرمایان بیشتری را خواهنددید که برای بهره‌مندی از خدمات آنها دررقابت‌هستند که این امر به اشتغال و حقوق بسیار بهتر منجرخواهدشد.

پایان «روند وصل و قطع» در اواخر دهه 1980

اقدام پیش‌نگرانه برای استقبال از سطح بالایی از افراد تازه‌وارد حتی در زمان رکود اقتصادی یک اتفاق نسبتاً جدید در تاریخ کانادا است.

تا اواخر دهه 1980، کانادا از رویکرد «روند وصل و قطع» در مدیریت سطح مهاجرت استفاده‌می‌کرد. این کشور هنگام قوی‌بودن اقتصاد، از سطح بالاتری از تازه‌واردان استقبال‌می‌کرد و در زمان رکود، سطح مهاجرت را کاهش می داد. با این حال، اواخر دهه 1980 کانادا تعیین‌کرد که برای کاهش فشار اقتصادی و مالی‌ای که به‌دلیل سالخوردگی سریع جمعیت و نرخ پایین تولد درانتظارش بود، لازم‌است سطح بالای مهاجرت را حفظ‌کند؛ به همین دلیل در آن زمان، از این رویکرد فاصله‌گرفته‌است. از آن پس، کانادا سطح بالای مهاجرت را حفظ‌کرده‌است، حتی در طی چندین رکود اقتصادی از جمله عمده‌ترین آنها در سال‌های 2008 و 2009.

همچنین می‌توان ادعا‌کرد که سود کوتاه‌مدت استقبال از مهاجران در دوره‌هایی مانند آنچه کانادا امروز تجربه‌می‌کند، باز هم در کوتاه‌مدت به اقتصاد کمک‌می‌کند زیرا افراد تازه‌وارد با خرید کالا و خدمات به تحریک تقاضا در کانادا کمک‌می‌کنند که به کاهش برخی از فشارهای اقتصادی ناشی از بحران کروناویروس کمک‌خواهدکرد.

ممکن‌است اعلام یک طرح بلندپروازانه‌ی سطح مهاجرت در چنین بحرانی ظاهراً ایده‌آل به‌نظرنرسیده‌باشد، اما در عمل، ثابت‌خواهدشد که زمان اعلام این خبر بی‌اهمیت است.

با این‌که ما دچار بحران کورناویروس و دردهای اقتصادی شده‌ایم، سطح مهاجرت بالاتر امروز باعث‌می‌شود که فردا مزارع اقتصاد ما سبزترباشد، زیرا افراد تازه‌وارد به‌عنوان نیروی کار، مصرف‌کننده و مالیات‌دهنده در رشد اقتصاد کانادا سهیم‌خواهندبود.