تمدید مجوز تحصیل دانش اموزان و دانشجویان استان کبک

تمدید مجوز تحصیل دانش اموزان و دانشجویان استان کبک (Quebec Acceptance Certificate) که به ‌زودی منقضی می‌شوند

وزارت مهاجرت استان کبک اعلام کرد که گواهی‌های پذیرش  (CAQ)در حال انقضای دانش‌آموزان و دانشجویان خارجی استان کبک، به‌طور خودکار تا 31 دسامبر 2020 تمدید می‌شوند.

اگر تاریخ انقضای گواهی‌های پذیرش استان کبک (CAQ) که برای دانش‌آموزان و دانشجویان خارجی صادر شده بین 30 آوریل 2020 تا 31 دسامبر 2020 باشد، دولت استان کبک این گواهی‌ها را به‌طور خودکار تمدید خواهد کرد.

وزارت مهاجرت کبک (MIFI) این خبر را روز پنجشنبه، 30 آوریل 2020 اعلام نمود. این تصمیم در پاسخ به نگرانی‌های بسیاری از همکاران این سازمان که در طول شرایط فعلی در بخش آموزش و پرورش فعال هستند، اتخاذ شده است.

به نقل از وبسایت وزارت مهاجرت استان کبک «این تصمیم با هدف تسهیل اقدامات آن گروه از دانش‌آموزان و دانشجویان خارجی که تحصیلات آنها رو به پایان است، اما ناچارند به‌دلیل وضعیت اضطراری سلامت و وقفه موقت در دوره‌های تحصیلی، مدت بیشتری در استان کبک اقامت کنند، اتخاذ شده است.»

اغلب کسانی که قصد تحصیل در استان کبک دارند باید در گام اول گواهی CAQ بگیرند تا بتوانند درخواست مجوز تحصیل  (Study Permit) خود را به مقامات مهاجرت دولت فدرال کانادا تقدیم کنند.

ممکن است دانش‌آموزان و دانشجویان خارجی به‌خاطر بحران ویروس کرونا نتوانسته باشند دوره تحصیلات خود را طبق برنامه در زمستان یا تابستان 2020 تمام کنند. لذا، وزارت مهاجرت استان کبک با اتخاذ این تصمیم از تحمیل مشکلات ناعادلانه به این گروه از دانش‌آموزان و دانشجویان جلوگیری می‌کند. چون موقتاً نیازی به طی‌کردن مراحل تمدید گواهی CAQ نیستند، تمدید خودکار گواهی‌های CAQ، روند تجدید مجوز تحصیل (Study Permit) را برای این دانش‌آموزان و دانشجویان آسان‌تر می‌کند.

به گفته دولت «این دانش‌آموزان و دانشجویان می‌توانند بدون گواهی CAQ جدید در اسرع وقت درخواست تمدید مجوز تحصیل (Study Permit) خود را به دولت فدرال ارائه کنند. در نتیجه، می‌توانند اعتبار اقامت موقت خود را حفظ کنند و زمانی که دوره‌های آموزشی بازگشایی می‌شوند، تحصیلات خود را تکمیل کنند.»

این وزارتخانه اظهار داشت دانش‌آموزان و دانشجویانی که می‌خواهند برای ترم تحصیلی پاییز گواهی CAQ بگیرند یا دانش‌آموزان و دانشجویانی که گواهی CAQ آنها پس از 31 دسامبر 2020 منقضی می‌شود، مشمول این اقدام نمی‌شوند.

استان کبک حدود 90000 دانشجوی خارجی دارد. جمعیت دانش‌آموزان و دانشجویان خارجی کبک از سال 2013 دو برابر شده است.