حمایت کانادا از مردم و کسب‌وکارها در دوران همه‌گیری کووید-19

دولت فدرال کانادا در تلاش است که از وجود پول کافی اطمینان‌حاصل‌کند تا درصورت بروز بیماری، قرنطینه یا ازدست‌دادن درآمد مردم بتوانند از پس هزینه‌های خود برآیند.
20 مارس 2020

کانادا برای ثبات اقتصاد، محافظت از مشاغل و کمک به کسانی که تحت تأثیر تدابیر مهار کووید-19 قرارگرفته‌اند، در حال انجام اقداماتی است. جزئیات مربوط به برنامه‌ی پاسخگویی اقتصادی به کووید-19 روز چهارشنبه، 18 مارس منتشرشد.

کانادا تا سقف 82 میلیارد دلار، یعنی بیش از سه درصد تولید ناخالص داخلی خود، اختصاص‌خواهدداد تا اطمینان‌حاصل‌کند که کانادایی‌ها می‌توانند اجاره‌ی خود را پرداخت‌کنند و مواد غذایی بخرند، و کسب‌وکارها می‌توانند همچنان حقوق کارمندان خود و قبض‌های خود را بپردازند.

تا سقف 27 میلیارد دلار از کل بودجه صرف حمایت از کارگران و کسب‌وکارها کانادایی خواهدشد. علاوه بر این، مطابق گزارش رسانه‌های دولتی، دولت تا سقف 55 میلیارد دلار برای معوقات مالیاتی مقررخواهدکرد، که به کسب‌وکارها و خانوارها این امکان را می‌دهد که مالیات خود را بعداً پرداخت‌کنند.

این اقدامات پیروی صندوق یک میلیارد دلاریِ کانادا برای پاسخگویی به کووید-19 انجام‌می‌شوند؛ این صندوق از سیستم مراقبت‌های بهداشتی استان‌ها و اراضی پشتیبانی‌می‌کند.

بیش از 500 میلیارد دلار اعتبار و نقدینگی برای حمایت از مردم و اطمینان از ادامه‌ی فعالیت کسب‌وکارها موجود است.

شش موسسه بزرگ مالی در کانادا با مشتریان بانکداری کسب‌وکارهای شخصی و کوچک همکاری‌می‌کنند تا به‌صورت موردی راه‌حل‌هایی انعطاف‌پذیر ارائه‌دهند که به مدیریت چالش‌های مالی ناشی از کووید-19 کمک کنند. هدف آنها کمک به کانادایی‌ها برای عبور از اختلال به‌وجودآمده در مراقبت از کودکان به‌دلیل تعطیلی مدارس و مهدکودک‌ها و کسانی‌ست که از کووید-19 رنج‌می‌برند. این پشتیبانی شامل به‌تعویق‌انداختن پرداخت رهن مسکن تا شش ماه و فرصت بخشش بدهی مالی برای سایر تسهیلات اعتباری است.

بیل مورنو، وزیر دارایی، در بیانیه‌ای گفت: «شرایط فعلی ویژه است و ما باید اقدامات ویژه‌ای انجام‌دهیم. من در حال همکاری با بخش مالی، بانک مرکزی کانادا، همکارانم در استان‌ها و اراضی و همتایانم در سراسر جهان هستم تا در انجام اقدامات مهم برای حمایت از اقتصاد کانادا و جهان با هم هماهنگ‌باشم.»

حمایت از کارگران، صاحب‌خانه‌ها، خانواده‌ها

انعطاف‌پذیری بیشتری برای وام‌دهندگان مجازخواهدبود تا برای صاحب‌خانه‌هایی که دچار مشکلات مالی ناشی از همه‌گیری هستند، پرداخت وام مسکن را به‌تعویق‌بیاندازند. به بیمه‌گرها دستورداده‌شده‌است تا اجازه‌ی به‌تعویق‌انداختن پرداخت را به وام‌دهندگان بدهند.

همچنین با اضافه‌کردن حدود 2 میلیارد دلار به مبلغ کمک‌هزینه‌های کودک در کانادا، دولت به خانواده‌های دارای فرزند کمک‌های اضافی خواهد‌کرد.

کارگرانی که باید در خانه بمانند و به مرخصی استعلاجی (ایام بیماری) باحقوق دسترسی ندارند، ممکن‌است تا حداکثر 15 هفته بتوانند هر دو هفته یک بار مبلغ 900 دلار دریافت‌کنند. این اقدام کارگران و افراد خوداشتغالی را پوشش‌می‌دهد که بیمار هستند، در قرنطینه یا خودانزوایی هستند اما واجد شرایط دریافت بیمه اشتغال (EI) نیستند. همچنین افرادی را پوشش‌می‌دهد که از اعضای بیمار خانواده مانند والدین سالخورده و فرزندان مراقبت‌می‌کنند.

کارگرانی که با بیکاری روبروهستند و واجد شرایط بیمه اشتغال (EI) نیستند، ممکن‌است بتوانند از طریق آژانس درآمدی کانادا کمک هزینه اضطراری دریافت‌کنند. حداکثر 5 میلیارد دلار برای این اقدام اختصاص‌داده‌شده‌است.

کمک‌های تکمیلی با عنوان «پرداخت جبرانی ویژه» تحت اعتبار مالیات کالاها و خدمات (GST) به افراد و خانواده‌های با درآمد کم و متوسط ارائه‌خواهدشد. انتظارمی‌رود این اقدام 5.5 میلیارد دلار به اقتصاد تزریق‌کند.

دوره‌ی اجباری انتظار یک‌هفته‌ای برای استفاده از مزایای درمانی بیمه اشتغال، حداقل برای شش ماه برای کسانی که در قرنطینه هستند یا دستور خودانزوایی گرفته‌اند، لغوخواهدشد. علاوه بر این، نیاز به مجوز پزشکی برای دسترسی به مزایای درمانی بیمه اشتغال لغوخواهدشد.

مهلت تشکیل پرونده‌های مالیاتی از 30 آوریل تا 1 ژوئن تمدیدشده‌است. مالیات‌دهندگان می‌توانند پرداخت مالیات بر درآمد را تا 31 اوت بدون بهره و جریمه به‌تعویق‌بیندازند.

در جهت تلاش‌های انجام‌شده برای کسب‌وکارها، دولت همچنین برای 90 روز آینده یک یارانه‌ی دستمزد 10 درصدی، به‌مبلغ حداکثر 1275 دلار به‌ازای هر کارمند و 25000 دلار به‌ازای هر کارفرما، به کسب‌وکارهای کوچک واجد شرایط ارائه‌خواهدداد. شرکت‌های واجد شرایط برای کسر مالیات کسب‌وکارهای کوچک، سازمان‌های غیرانتفاعی و خیریه‌ها از این اقدام بهره‌مندخواهندشد. این اقدام تلاشی است برای کمک به کانادایی‌ها تا شغل خود را حفظ‌کنند.

حمایت از گروه‌های آسیب‌پذیر

حداقل برداشت از صندوق‌های ثبت‌شده‌ی درآمد بازنشستگی (RRIFs) به‌دلیل تأثیر شرایط بی‌ثبات بازار بر پس‌انداز بازنشستگی سالمندان، 25 درصد کاهش می‌یابد.

کسانی که وام‌های دانشجویی کانادا را پرداخت می‌کنند، به مدت شش ماه از یک وقفه‌ی بدون بهره در پرداخت برخوردارخواهندشد.

همچنین در تلاش برای تأمین نیازهای فوری اقوام اولیه‌ی کانادا ، اقوام اینوئیت و مردم می‌تیس ، دولت 305 میلیون برای یک صندوق جدید حمایت از جامعه‌ی بومی مبتنی‌برتمایزها تأمین‌می‌کند.

50 میلیون دلار دیگر نیز در اختیار پناهگاه‌ها و مراکز تجاوز جنسی زنان قرارخواهدگرفت تا توانایی آنها در مدیریت و جلوگیری از شیوع بیماری در مراکز تقویت‌شود. این بودجه این‌گونه مراکز را در جوامع بومی نیز پوشش‌خواهدداد.

همچنین کانادا 157.5 میلیون دلار دیگر برای رسیدگی به مسئله‌ی بی‌خانمانی از طریق برنامه‌ی Reach Home فراهم‌خواهدکرد.

حمایت از کسب‌وکارها

کانادا به کسب‌وکارها اجازه‌می‌دهد تا پرداخت مالیات بر درآمد را تا 31 اوت بدون بهره و جریمه به‌تعویق‌بیندازند.

همچنین از طریق برنامه‌ی جدید دسترسی به اعتبار تجاری، به کسب‌وکارها امکان دسترسی به اعتبار بیشتر داده‌می‌شود؛ پیش‌بینی‌می‌شود این برنامه بیش از 10 میلیارد دلار حمایت اضافی برای مشاغل کوچک، متوسط و بزرگ کانادا فراهم‌کند. اعتبار بیشتری نیز از طریق سازمان اعتبار کشاورزی (Farm Credit Canada) در اختیار کشاورزان و بخش غذایی-کشاورزی خواهد‌بود.

همچنین اگر در جهت منافع ملی باشد، دولت با ارائه‌ی انعطاف‌پذیری در محدوده‌ی حساب کانادا، از کسب‌وکارهای کانادایی برای مقابله با شرایط استثنایی حمایت‌خواهدکرد.

کانادا همچنین توانایی آژانس توسعه صادرات کانادا را برای حمایت از کسب‌وکارهای داخلی بیشتر خواهد‌کرد.

آنها همچنین یک برنامه‌ی خرید وام مسکن بیمه‌شده را راه‌اندازی‌خواهندکرد که تا سقف 50 میلیارد دلار منبع وام مسکن بیمه‌شده را خریداری کنند. هدف از این کار تأمین بودجه‌ی پایدار برای بانک‌ها و وام‌دهندگان مسکن و همچنین حمایت از ادامه‌ی وام‌دادن به کسب‌وکارها و مصرف‌کنندگان است. دولت انجام این اقدامات را با افزایش محدودیت‌های مؤسسه‌ی وام مسکن کانادا و مؤسسه‌ی مسکن کانادا تا سقف 150 میلیارد دلار برای هر کدام امکان‌پذیرخواهدکرد.