دستورالعمل‌های جدید مهاجرت کانادا در طول مدت بیماری کروناویروس

دستورالعمل‌های جدید مهاجرت کانادا در طول مدت بیماری همه‌گیر کروناویروس

16 مارس 2020

اکنون کانادا جهت توقف گسترش کروناویروس جدید که به کووید-19 نیز معروف است و کمک به مهاجران و مسافرانی که ارائه‌ی خدمات مهاجرتی و مسافرتی به آنها مورد اختلال قرارگرفته‌است، اقدامات فوق‌العاده‌ای را اجرا می‌نماید.

موارد زیر خلاصه‌ای از سیاست‌هایی است که هم‌اکنون توسط دولت فدرال کانادا اعلام‌شده‌اند:

محدودیت‌های سفرهای خارجی به کانادا

در 16 مارس، کانادا اعلام‌کرد که مرزهای خود را روی اکثریت آنهایی که شهروند نیستند یا اقامت دائم ندارند، می‌بندد. اعضای درجه یک خانواده ها ی کانادایی‌ها، شهروندان آمریکایی، خدمه و اعضای هواپیمایی و دیپلمات‌ها از موارد استثناء محسوب ‌می‌شوند.

دولت فدرال کانادا اعلام‌کرده‌است که به‌زودی اطلاعات بیشتری درباره‌ی وضعیت آنهایی که دارای مجوز کار (Work Permit) و مجوز تحصیل (Study Permit) معتبر بوده و اکنون خارج از کانادا هستند، در اختیار عموم قرارخواهدداد. فعلاً، مشخص نیست که این افراد اجازه دارند که به کانادا برگردند یا خیر.

محدودیت‌های مرزی روی حمل بار و کالا اعمال‌ نخواهد شد.

به‌علاوه، به تمام خطوط هوایی دستورداده‌شده‌است که تمام مسافران خود را از لحاظ علائم کووید-19 چک‌کنند و هرکس که علائم کووید-19 را دارد، اجازه‌ندارد به کاناد پروازکند.

از چهارشنبه 18 مارس، فقط چهار فرودگاه کانادا برای پروازهای بین‌المللی باز خواهند بود: فرودگاه بین‌المللی پیرسون تورنتو، فرودگاه بین‌المللی مونترآل-پییر الیوت ترودو، فرودگاه بین‌المللی کلگری، و فرودگاه بین‌المللی ونکوور.

فعلاً، برای پروازهایی که از آمریکا، مکزیک، کارئیب و نیز سن پی‌یر و میکلٌن به کانادا می‌آیند، این دستورالعمل اعمال نمی‌شود. پروازهای داخلی در کانادا نیز تحت تأثیر این اقدامات نیستند.

اقدامات ویژه‌ی اداره‌ی امور مهاجرت و پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC)

روز یکشنبه 15 مارس، اداره‌ی IRCC نیز برای کارمندان و مهاجرانی که برنامه‌های آنها تحت تأثیر کووید-19 قرارگرفته‌است، دستورالعمل‌هایی جدید اعلام‌کرد.

اداره‌ی مهاجرت و پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) تمام مراسم شهروندی، امتحانات و امتحانات مجدد شهروندی و تمام سفرهای خدمات کاری تا اطلاع ثانوی لغوخواهند ‌بود. این دستورالعمل‌های جدید به‌این‌منظور اعلام‌می‌شوند که از گسترش کروناویروس پیشگیری‌شود و به آنهایی کمک‌شود که پرونده‌ی مهاجرتی آنها از جمله متقاضیان اقامت موقت، اقامت دائم و شهروندی کانادا، تحت تأثیر اختلال در ارائه‌ی خدمات قرارگرفته‌است.

همچنین، جلسات حضوری متقاضیان اقامت دائم در خاک کانادا و جلسات حضوری متقاضیان پناهندگی تا 13 آوریل لغوخواهندبود.

با اعمال اقدامات جدید کلی رسیدگی به پرونده‌ها، اداره‌ی IRCC اعلام‌می‌نماید که پرونده‌ها به‌دلیل عدم ‌رعایت مقررات مربوط مردود نخواهند شد و رسیدگی تمام پرونده‌هایی که اکنون در مراکز رسیدگی پرونده‌ها در ادارات IRCC در خارج از کانادا در جریان است، در شبکه‌ی کشوری کانادا ادامه ‌خواهند یافت.

از آنجا که برخی مراکز رسیدگی به تقاضاهای ویزا تا اطلاع ثانوی تعطیل هستند و برخی ادارات IRCC فقط با حضور حداقل کارمندان در حال کار می‌باشند، امکان تأخیر در رسیدگی به پرونده‌ها هست.

تصمیم‌گیری برای رسیدگی سریع‌تر به پرونده‌ی آنهایی که در شرایط ویژه هستند، همچنان در اختیار مدیر برنامه‌ی مهاجرتی آن اداره‌ی مسئول IRCC و مدیر دفتر مسئول رسیدگی در کانادا خواهد‌بود.

اداره‌ی IRCC برای رسیدگی به تمام پرونده‌های مهاجرتی و شهروندی، ممکن‌است همچنان هر نوع مدارک ضروری دیگری را تقاضا نماید. این مدارک می‌تواند شامل عدم‌سوء‌پیشینه، انگشت‌نگاری، گذرنامه، معاینات پزشکی، و هر نوع مدرک دیگری که باید توسط مقامات در چین، ایران یا کره‌ی جنوبی صادرشود.

هر زمان که مدارک اضافی دیگری نیازشود، افسران مهاجرت یک نامه‌ی درخواست برای متقاضی ارسال‌می‌نمایند و به متقاضی 90 روز فرصت‌می‌دهند که پاسخ‌دهد. اگر قبلاً نامه‌ای برای ارسال مدارک اضافی دیگر به متقاضی ارسال‌شده‌باشد ولی متقاضی هنوز نتوانسته در مهلت معین پاسخ‌دهد، متقاضیان 90 روز دیگر مهلت‌خواهندداشت که پاسخ‌دهند.

اگرچه در نامه‌ی دستور انجام انگشت‌نگاری هنوز نوشته‌شده‌است که متقاضیان 30 روز برای انجام انگشت‌نگاری فرصت‌دارند، ولی یادآوری‌می‌کنیم که درواقع متقاضیان اجازه‌دارند این اقدام را در 90 روز انجام‌دهند.

اعطای مهلت بیش‌تر برای تقدیم تقاضاهای اقامت دائم

اداره‌ی IRCC برای آنهایی که نمی‌توانند پرونده‌ی کامل اقامت دائم خود را قبل از مهلت تقدیم‌نمایند، یک فرصت 90 روزه اضافی در برخی پرونده‌ها اعطامی‌نماید. اگر متقاضیان قبل از پایان فرصت 60 روزه‌ی اعطایی قبلی مجبورند پرونده‌ی ناکامل تقدیم‌کنند، باید توضیح‌دهند که چرا نتوانسته‌اند تمام مدارک لازم را فراهم‌کنند. در ضمن، آنها باید تمام هزینه‌های مربوط را پرداخت‌نمایند تا مهلت آنها برای 90 روز دیگر تمدیدشود. به‌علاوه، آنهایی که مدرک تأیید اقامت دائم (Confirmation of Permanent Residence) و ویزای اقامت دائم را در اختیار دارند، اگر از طریق web form به اداره‌ی IRCC اطلاع‌دهند، ممکن‌است برای تمدید مهلت واجد شرایط باشند.

از تمام اتباع چینی تقاضامی‌شود که اگر مدت معاینه‌ی پزشکی قبلی آنها منقضی‌شده‌است یا در حال انقضاء است، دوباره معاینه‌ی پزشکی شوند.

در اوایل این ماه، اداره‌ی IRCC اعلام‌کرد که همان اقدامات ویژه‌ای که در آغاز برای اتباع چینی اعمال‌شد، برای ایران و کره‌ی جنوبی نیز اعمال‌خواهدشد.

افرادی که دارای ویزای اقامت موقت هستند، می‌توانند تقاضای تمدید ویزا نمایند.

اتباع خارجی که در کانادا هستند و اعتبار ویزای موقت آنها به‌زودی به‌پایان‌می‌رسد، می‌توانند برای حفظ وضعیت اقامت موقت خود تقاضای تمدید ویزا نمایند.

کسانی که دارای ویزای موقت کانادا هستند و اکنون در کانادا ساکن هستند و علاقه‌مندند ویزای اقامت موقت خود را تمدید کنند، باید به‌صورت آن‌لاین اقدام‌کنند، واجد تمام شرایط باشند و هزینه‌ی مربوط را پرداخت نمایند.

تمام آنهایی که تقاضای تمدید ویزای آنها در جریان است، وضعیت اقامت موقت آنها تلویحاً دارای اعتبار تلقی‌می‌شود و  تا زمانی که در مورد تقاضای آنها تصمیم‌گیری‌شود، می‌توانند در کانادا بمانند.

لغو تمام مراسم‌های شهروندی و امتحانات دانش شهروندی

اکنون، کانادا تمام مراسم‌های شهروندی و نیز برنامه‌های مربوط به امتحانات و امتحانات مجدد شهروندی را به‌طور موقت لغو می‌نماید. این برنامه‌ها «در آینده‌ی نزدیک» دوباره زمان‌بندی خواهندشد. ولی، اداره‌ی IRCC هنوز تاریخی اعلام‌نکرده‌است که چه زمانی دوباره برگزارمی‌شوند.

به تمام آنهایی که وضعیت آنها تحت تأثیر موارد لغو برنامه‌ها قرارگرفته‌است، در هفته‌های آینده تاریخ و زمان جدید ابلاغ‌خواهدشد.

اداره‌ی IRCC پرونده‌های فوری را به‌صورت موردبه‌مورد بررسی‌خواهدکرد. آنهایی که احساس‌می‌کنند پرونده‌ی آنها اهمیت فوری دارد، می توانند از طریق آدرس ایمیل IRCC.Rescheduling-RVreporteCOVID.IRCC@cic.gc.ca با اداره‌ی مهاجرت تماس‌حاصل‌کنند.

همچنین، اداره‌ی IRCC برای برگزاری تمام جلسات مربوط به شهروندی از جمله مصاحبه‌ها، جلسات رسیدگی دادگاهی، مراسم سوگند و نیز امتحانات و امتحانات مجدد دانش شهروندی که متقاضیان موفق‌نشده‌اند در آن جلسات حاضرشوند، دوباره تعیین‌ وقت می‌نماید. وقتی متقاضیان به اداره‌ی IRCC اطلاع‌دهند که به کانادا بازگشته‌اند، اداره‌ی مسئول باید اطمینان‌حاصل‌کند که جلسات در فاصله‌ی زمانی معقول زمان‌بندی‌شوند تا زمان رسیدگی به تعویق نیفتد. متقاضیان جهت حضور در جلسات، یک ابلاغ جدید دریافت‌خواهند‌کرد که به‌عنوان اولین ابلاغ آنها تلقی‌خواهدشد.

افسران اداره‌ی IRCC به متقاضیانی که به کانادا بازمی‌گردند، 45 روز مهلت اضافی خواهد ‌داد که بتوانند اقدامات لازم را مطابق فرم‌های نظر پزشکی (Medical Opinion Forms) اجرا کنند.

لازم به‌ذکر است که متقاضیان باید طبق دستورالعمل معمول تمام شرایط حضور فیزیکی در کانادا را برآورده‌ کرده ‌باشند. تمام روزهای اضافی که متقاضیان در چین، ایران یا کره‌ی جنوبی بوده‌اند، به‌عنوان روزهای حضور فیزیکی در کانادا محاسبه‌ نمی‌شوند.