شانسی دوباره برای دانشجویان خارجی‌

شانسی دوباره برای دانشجویان خارجی‌ که موفق به کسب سابقه کاری لازم در کانادا نشده‌اند

کانادا سیاست جدیدی معرفی کرده‌است که به دانشجویان خارجی‌ که تحت تأثیر همه‌گیری کووید-19 قرار گرفته‌اند، فرصت دیگری می‌دهد تا شرایط لازم برای اخذ اقامت دائم (PR) را به‌دست آورند.
در تاریخ 8 ژانویه 2021، دولت کانادا سیاست جدیدی معرفی کرد که به دانشجویان خارجی اجازه خواهد داد در صورتی که مجوز کار پس از تحصیلات آنها (Post-Graduate Work Permit یا PGWP) منقضی شده‌است یا در حال انقضا است، درخواست ویزای کار جدید بدهند.

هدف از این سیاست ارائه فرصت بیشتر به دارندگان ویزای کار است تا سابقه کاری لازم برای درخواست اقامت دائم کانادا را کسب کنند. دولت کانادا این سیاست جدید را معرفی کرده‌است تا به آن دسته از دارندگان ویزای کار که به‌دلیل شیوع کرونا شغل خود را از دست داده‌اند یا ساعات کارشان کاهش یافته‌است، کمک کند. تحقیقات دولت کانادا نشان می‌دهد که دانشجویان خارجی سابق به‌لطف تحصیلات و سابقه کاری خود در کانادا پس از دریافت اقامت دائم می‌توانند به سرعت وارد بازار کار کانادا شوند.
این ویزای کار آزاد (Open Work Permit) جدید 18 ماه معتبر بوده و به دانشجویان خارجی فرصت خواهد داد در کانادا بمانند و کار پیدا کنند. برخلاف ویزای کار محدود (Closed Work Permit) که کارمند خارجی را تنها به یک کارفرما در کانادا محدود می‌کند، ویزای کار آزاد به اتباع خارجی اجازه می‌دهد که به انتخاب خود برای هر کارفرمایی کار کنند.

برای درخواست ویزای کار آزاد تحت این سیایت جدید، متقاضیان باید واجد شرایط زیر باشند:

• ویزای کار پس از تحصیل (PGWP) متقاضی باید در تاریخ 30 ژانویه 2020 یا بعد از آن منقضی شده باشد، یا از تاریخ درخواست تنها 4 ماه یا کمتر اعتبار داشته باشد؛
• متقاضی باید در کانادا حضور داشته باشد؛
• وضعیت اقامت موقت متقاضی باید معتبر باشد یا برای تمدید اقامت خود درخواست داده باشد.
مهلت درخواست از 27 ژانویه تا 27 جولای 2021 خواهد بود.

اداره مهاجرت کانادا (IRCC) تخمین زده‌است که 52 هزار دانشجوی فارغ‌التحصیل که ویزای کار منقضی یا در حال انقضا دارند از منافع این سیاست عمومی بهره‌مند خواهند شد.
طبق داده‌های اداره‌ی IRCC، حدود نیمی از 61 هزار دارنده ویزای کار که تاریخ انقضای مجوز کار آنها بین ژانویه تا دسامبر 2020 بوده، تاکنون یا اقامت دائم گرفته‌اند یا پرونده اقامت دائم آنها در حال بررسی است.
دانشجویان خارجی‌ای که تحصیلات دانشگاهی خود را در کانادا به پایان می‌رسانند، می‌توانند درخواست ویزای کار پس از تحصیل (PGWP) بدهند. این ویزای کار به آنها این امکان را می‌دهد تا حداکثر سه سال پس از فارغ‌التحصیلی در کانادا مشغول به کار شوند.
ارائه ویزای کار به فارغ‌التحصیلان بخشی از تلاش دولت کانادا برای جذب دانشجویان خارجی و حفظ آنها به‌عنوان نیروی کار ماهر است. دارندگان PGWP می‌توانند از سوابق تحصیلی و کاری خود برای درخواست مهاجرت استفاده کنند.

مجوز کار فارغ‌التحصیلان (PGWP) در بین دانشجویان خارجی سابق بسیار محبوب است چرا که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند حدود 60 درصد آنها می خواهند به اقامت دائم کانادا برسند. آنها اغلب باید در کانادا سابقه کار حرفه‌ای کسب کنند تا واجد شرایط سیستم مهاجرتی نیروی متخصص شوند. PGWP آنها را قادر می‌سازد تا این سابقه را به‌دست آورند و بعد درخواست خود را از طریق یکی از سیستم‌های مهاجرتی نیروهای متخصص ثبت کنند، مثل Express Entry، برنامه تجربه کار در استان کبک (Quebec Experience Program یا QEP)، برنامه گزینش استانی (Provincial Nominee Program یا PNP)، و بسیاری از برنامه‌های دیگر که به افراد دارای تجربه کار در کانادا امتیاز مهاجرتی می‌دهد.

کانادا می‌داند که همه‌گیری کووید-19 با تضعیف بازار کار به ضرر دانشجویان فارغ‌التحصیل 2019 و 2020 تمام شده‌است. شمار قابل‌توجهی از فارغ‌التحصیلان خارجی تعدیل شده‌اند. در نتیجه برای کسب شرایط سابقه کاری در کانادا با مشکل مواجه شده‌اند.
اداره‌ی IRCC در بیانیه‌ای اظهار داشت که این سیاست جدید کمک خواهد کرد تا «فارغ‌التحصیلان بیشتری نیازهای مبرم در حوزه‌هایی مانند سلامت و فناوری را پوشش دهند.»

«در حالی که ما با موج دوم همه‌گیری مواجه شده‌ایم و برای جبران آسیب‌های ناشی از آن برنامه‌ریزی می‌کنیم، جذب مهاجران متخصص بخش اصلی برنامه ماست.»
دانشجویان خارجی با تحصیل در کانادا به اقتصاد محلی کمک می‌کنند و مجموعه بزرگی از افراد تحصیل‌کرده ایجاد می‌کنند که می‌توانند اقامت دائم بگیرند و به جمعیت نیروی کار اضافه شوند.

مطالعه اخیر اداره‌ی آمار کانادا نشان می‌دهد که تقریباً یک‌سوم دانشجویان خارجی‌ای که مدرک کارشناسی دریافت می‌کنند و تقریباً نیمی از دانشجویان خارجی‌ای که با مدرک کارشناسی ارشد فارغ‌التحصیل می‌شوند، در بازه 10 سال پس از دریافت اولین مجوز تحصیل (Study Permit) خود به اقامت دائم کانادا می‌رسند.

پاسخ دهید

Notice: Undefined variable: user_ID in /home2/jakbaric/domains/jakbari.com/public_html/wp-content/themes/unik/comments.php on line 49