اقدامات مربوط به محدودیت‌های مسافرتی: کووید-19

اقدامات مربوط به محدودیت‌های مسافرتی: ارائه‌ی برنامه برای مدیریت کووید-19

برای حفاظت از سلامت و ایمنی کانادایی‌ها، اقداماتی برای محدودکردن سفرهای غیرضروری بین‌المللی به‌صورت هوایی و زمینی انجام گرفته است. این دستورالعمل‌ها نقش اداره‌ی IRCC را در حمایت از این اقدامات توضیح ‌می‌دهد ودرباره برخی معافیت‌ها که سفرهای ضروری را تسهیل می بخشد، راهنمایی‌ می‌ کند.

نکته‌ی مهم: ارائه‌ی مدارک معمول مسافرتی برای مسافرت هوایی و ورود به کانادا همچنان الزامی است. اتباع خارجی‌ای که از محدودیت‌های مسافرتی معاف هستند، باید طبق قانون مهاجرت و حمایت از پناهندگان (IRPA) و مقررات مهاجرت و حمایت از پناهندگان (IRPR)، همچنان کلیه‌ی مدارک مسافرتی الزامی را ارائه کنند.

محدودیت‌های مسافرتی که اتباع خارجی را تحت تأثیر قرار می‌دهد

این محدودیت‌ها مسافرتی تحت نظارت وزیر بهداشت به‌وسیله‌ی دستورات اضطراری مذکور در قانون قرنطینه و تحت نظارت وزیر حمل‌ونقل به‌وسیله‌ی دستورات موقت مذکور در قانون هوانوردی، اجرا شده‌اند. (که در اینجا تحت عنوان «دستورات» ذکر شده‌اند.)

در سفر هوایی، قاعده‌ی اساسی این است که پرواز اتباع خارجی به کانادا در شرایط زیر ممنوع است:

  • پرواز از هر کشوری به غیر از ایالات متحده، و
  • تبعه‌ی خارجی مشمول هیچ یک از معافیت‌های مذکور در دستورات نباشد

ولی شهروندان کانادایی، دارندگان کارت اقامت دائم کانادا و افراد تحت الحمایه‌ی کانادا، با رعایت اقدامات غربالگری سلامت، همچنان اجازه دارند به کانادا پرواز کنند.

اعضای درجه یک خانواده

در قانون مهاجرت و حمایت از پناهندگان (IRPA)، اعضای درجه یک خانواده چنین تعریف شده است: همسر، فرزندان تحت تکفل آنها و فرزندان تحت تکفل فرزندان تحت تکفل. اما دستور موقت شماره‌ی 2 از اعضای درجه یک خانواده تعریف گسترده‌تری ارایه داده ‌است و شامل موارد زیر نیز می‌شود:

  • پدر و مادر یا پدرخوانده و مادرخوانده
  • همسر پدر / مادر یا همسر پدرخوانده / مادرخوانده
  • سرپرست یا قیم

در خصوص پدر / مادر، فرزند تحت تکفل در مقررات IRPR به فرزندی اطلاق می شود که:

(الف) یکی از روابط زیر را با پدر / مادر داشته باشد:

  • فرزند بیولوژیکی پدر / مادر باشد، در صورتی که آن فرزند توسط شخص دیگری غیر از همسر پدر / مادر به فرزندخواندگی پذیرفته نشده باشد، یا
  • فرزند خوانده‌ی پدر / مادر باشد

(ب) یکی از موقعیت های وابستگی زیررا داشته باشد:

  • کمتر از 22 سال داشته باشد و ازدواج نکرده باشد، یا
  • 22 سال یا بیشتر داشته باشد و از زمان قبل از 22 سالگی به حمایت مالی پدر و مادر وابسته ‌‌بوده باشد و به‌دلیل وضعیت جسمی یا روانی قادر به تأمین مالی خودش نباشد.

معافیت‌های مربوط به محدودیت‌های مسافرتی

اعضای درجه یک خانواده‌ی شهروندان کانادا و دارندگان کارت اقامت دائم کانادا

اتباع بیگانه‌ای که عضو درجه یک خانواده‌‌ی شهروند کانادایی یا فرد دارنده‌ی کارت اقامت دائم کانادا هستند و مدارک مسافرتی لازم را دارند  از محدویت‌های مسافرتی معاف هستند و اجازه دارند به کانادا سفرکنند.

اگر تبعه‌ی خارجی، فرزند باشد، سن و نوع وابستگی آن فرزند از عوامل تعیین‌کننده هستند. با این حال، توجه داشته باشید که آن تبعه‌ی خارجی که فرزند بزرگسال یک شهروند کانادایی یا فرد دارنده‌ی کارت اقامت دائم که در کانادا زندگی می کند، می تواند مشمول معافیت های مربوط به دیدارهای ملحق شدن خانوادگی شود.

اگرآن تبعه‌ی خارجی، پدر / مادر باشد، سن شهروند کانادایی یا سن فرد دارنده‌ی کارت اقامت دائم عامل تعیین‌کننده نیست و نیازی به اثبات وابستگی نیست.

مکان جغرافیایی عضو درجه یک خانواده عامل تعیین‌کننده نیست. آنها می‌توانند در کشور کانادا، در یک کشور ثالث و یا همراه آن تبعه‌ی خارجی باشند.

از مسافران انتظار می‌رود که هنگام سوارشدن به هواپیما، شخصاً به شرکت هواپیمایی اطلاع دهند که طبق این قانون معاف هستند. این مسافران باید مدارکی ارائه دهند که نسبت خانوادگی خود را به یک شهروندکانادایی یا فرد دارنده اقامت دائم کانادا اثبات کنند.

مدارک پیشنهادی برای سفر

مدارکی که وضعیت شهروندی کانادایی یا وضعیت اقامت دائم کانادایی یک عضو درجه یک خانواده را نشان‌ می دهد می تواند مواردزیر را شامل شود:

  • گذرنامه‌ی کانادایی
  • اثبات شهروندی کانادا مثل گواهی شهروندی، کارت شهروندی یا گواهی تولد استانی کانادا یا یک از قلمروهای کانادا
  • کارت اقامت دائم کانادا
  • مدرک مسافرتی اقامت دائم کانادا ( سند ویزا)
  • گذرنامه‌ی خارجیِ معاف‌ازویزا و مجوز ویژه‌ی اداره‌ی IRCC برای شهروندان کانادایی (به ادامه‌ی متن مراجعه کنید)

مدارکی که می تواند نسبت آنها را با آن عضو خانواده نشان دهد، می تواند مواردزیر را شامل شود:

  • سند ازدواج
  • شناسنامه
  • تأییدیه‌ی اقامت دائم (COPR) برای اسپانسرشیپ خانوادگی (نوع تأییدیه‌ی اقامت دائم تحت جزئیات تقاضا اسپانسرشیپ خانواده قرار خواهد گرفت) یا تحت برنامه‌ی مهاجرتی یک‌ساله (تحت برنامه‌ی ویژه که با OYW کدگذاری شده است)
  • مدرک یا مدارک دیگری که ارتباط خانوادگی درجه یک را تأیید می‌کند (مثلا، مکاتبات اداره‌ی IRCC که نشان دهد پرونده اسپانسرشیپ خانوادگی همسر در جریان است یا مستنداتی که آدرس سکونت مشترک را نشان‌دهد)

هم نسخه‌ی کاغذی وهم نسخه الکترونیکی مدارک بالا قابل‌ قبول است.

نقش اداره‌ی IRCC

شرکت‌های هواپیمایی‌ای که برای تأیید معافیت مسافران خارجی به کمک نیاز دارند، باید از کانال های معین‌ با اداره‌ی حمل‌ونقل کانادا و اداره‌ی خدمات مرزی کانادا (CBSA) ارتباط برقرار کنند.

ملحق شدن خانواده ها جهت دیدار

دستور موقت همچنین آن گروه از اتباع خارجی را از محدودیت‌های مسافرتی معاف می‌کند که برای سفر به کانادا به‌منظور ملحق شدن خانواده ها جهت دیدار اعضای درجه یک خانواده، از افسر IRPA یا کارمند اداره‌ی امور جهانی کانادا (GAC) مجوز کتبی دریافت کرده باشند.

تعریف گسترده از اعضای درجه یک خانواده که در بالا توضیح داده شد، همچنان در این مورد اعمال می‌شود.

لازمه‌ی بهره‌مندی این معافیت برای یک تبعه‌ی خارجی، وجود دو یا چند تبعه خارجی است که عضو درجه یک خانواده‌ی یکدیگر باشند، و یک یا چند نفر از آنها اجازه‌ی ورود به کانادا را دریافت کرده باشند، باید اجازه یابند به هم ملحق شوند.

گرچه عضو درجه یک خانواده‌ی آن تبعه‌ی خارجی باید ساکن کانادا باشد، ولی آن عضو نباید حتما شهروند کانادا باشد یا دارای کارت اقامت دائم باشد.

این به این معناست که یک تبعه‌ی خارجی که عضو درجه یک خانواده‌اش به‌عنوان یک فرد تحت الحمایه یا با ویزای کار، دیدار و تحصیل در کانادا ساکن است، مشمول این معافیت می‌شود.

فرزند بالغ شخصی که در کانادا ساکن است، می‌تواند مشمول این معافیت باشد. دلیلش این است که گرچه این فرزند طبق تعریف بالا یک  عضو درجه یک خانواده‌ی آن پدر یا مادر نیست، اما آن پدر یا مادر عضودرجه یک خانواده‌ی آن فرزند است.

هدف از این معافیت تسهیل در ملحق شدن اعضای درجه یک خانواده‌ ها است که در نتیجه‌ی این محدودیت‌های مسافرتی از یکدیگر جدا شده‌اند. افسران مهاجرت و افسران رسیدگی به پرونده باید قبل از صدور اجازه‌ی کتبی برای معافیت اتباع خارجی طبق این قانون، شرایط و وضعیت پیرامون مسافرت اتباع بیگانه را ارزیابی کنند.

مدارک پیشنهادی برای سفر

افسران اداره‌ی  CBSA یا اداره‌ی IRCC یا کارمندان اداره‌ی GAC نامه‌ای را به مراجعه‌کنندگان ارائه خواهند داد که به شرکت هواپیمایی اعلام می‌کند که تبعه‌ی خارجی طبق این معافیت اجازه‌ی سفر به کانادا دارد.

نقش اداره‌ی IRCC

رسیدگی به درخواست ویزای اقامت موقت و مجوزهای الکترونیکی سفر

در حالی که محدودیت‌های مسافرتی همچنان نافذ است، اداره‌ی IRCC ویزای اقامت موقت جدید یا مجوزهای الکترونیکی سفر را فقط برای اتباع بیگانه‌ای صادر می‌کند که باید فوراً به کانادا سفر کنند و می‌توانند این موضوع را اثبات کنند. در عین حال که افسر مهاجرت یا مسئول رسیدگی به پرونده باید هدف سفر را تأیید کند، همچنین می‌تواند ارزیابی کند که آیا اتباع خارجی مشمول معافیت‌های مذکور در دستورات هستند یا خیر.

اگر عضودرجه یک خانواده‌ی آن تبعه‌ی خارجی، یک فرد خارجی باشد که ساکن کانادا است، این معافیت اعمال می‌شود. برای تسهیل مسافرت تبعه‌ی خارجی به کانادا، افسر باید همزمان با صدور ویزای اقامت موقت یا مجوز الکترونیکی سفر، برای صدور اجازه‌ی سفر تحت این معافیت، یک ایمیل ارسال‌کند. فرم مجوز در شبکه‌های بررسی پرونده به اشتراک گذاشته خواهد شد.

پشتیبانی از افسران اداره CBSA و کارمندان اداره‌ی GAC

افسران اداره‌ی CBSA و کارمندان اداره‌ی GAC که برای تأیید این‌ امرکه مسافران خارجی مشمول این معافیت هستند، به کمک نیاز دارند، می توانند از کانال های معین به ترتیب از اداره‌ی CBSA و اداره‌ی GAC راهنمایی شوند.

مقامات دولت کانادا می توانند برای تأیید وضعیت مهاجرت و روابط خانوادگی تا آنجا که این اطلاعات در سوابق مهاجرتی در دسترس است، با مرکز پشتیبانی عملیات (OSC) اداره‌ی IRCC تماس بگیرند.

دانشجویان خارجی

دستور موقت، آن گروه از اتباع خارجی را مشمول این معافیت می کند که در تاریخ 18 مارس 2020 یا قبل از آن، یعنی تاریخ اعمال اولین دستور موقت، مجوز معتبر تحصیل در کانادا گرفته‌اند یا دعوت‌نامه برای آنها صادر شده باشد.

این دانشجویان خارجی باید قبلاً در یک مؤسسه‌ی آموزشی معین (DLI) در کانادا ثبت نام کرده باشند یا توسط یک مؤسسه‌ی DLI پذیرفته شده‌ باشند و مقدمات تحصیل در کانادا را قبل از اعمال محدودیت‌های سفر فراهم کرده باشند.

این اتباع خارجی باید با ارائه‌ی مدارک زیر هنگام سوارشدن به هواپیما، شخصاً به شرکت هواپیمایی اطلاع دهند که طبق این قانون معاف هستند:

  • مجوز معتبر تحصیل (study permit)، یا
  • معرفی‌نامه از اداره‌ی IRCC به تاریخ 18 مارس 2020 یا قبل از آن

کارگران موقت

دستور موقت، برخی از اتباع خارجی که اجازه دارند برای کار به کانادا سفر کنند، مشمول این معافیت ها می کند.

این معافیت شامل کارگران موقتی می‌شود که قبل از اعمال محدودیت‌های سفر در کانادا مستقر شده باشند و یا ترتیبی داده باشند که برای کار به کانادا بروند. این معافیت شامل کارگران جدیدی نیز می‌شود که برای کار در صنایع مهم مانند کشاورزی، فرآوری مواد غذایی، بهداشت، حمل‌ونقل و خدمات اضطراری به کانادا عازم هستند.

این اتباع خارجی می‌توانند با ارائه‌ی مدارک زیر هنگام سوارشدن به هواپیما، شخصاً به شرکت هواپیمایی اطلاع دهند که طبق این قانون معاف هستند:

  • مجوز معتبر کار (work permit)، یا
  • معرفی‌نامه از اداره‌ی IRCC

کارهای معاف‌ازمجوز (permit-exempt)

دستور موقت مواردی را تصریح می کند که اتباع خارجی ملزم به دریافت مجوز کار نیستند:

  • ارائه‌دهندگان خدمات اضطراری از جمله خدمات پزشکی، خدمات مربوط به حفاظت یا حراست از جان یا مال (شامل آتش‌نشانان)
  • دانشجویان در حوزه‌های سلامت، از جمله نیروی پزشکی انتخابی یا کارآموز بالینی در یک مؤسسه آموزش پزشکی در کانادا برای هدف اصلی کسب آموزش‌، در صورت داشتن تأییدیه‌ی کتبی از سازمان پزشکی آن حوزه
  • آن گروه از اتباع خارجی که فقط برای عضویت در گروه خدمه‌ی وسیله‌ی حمل‌ونقل از جمله کشتی‌های حمل‌ونقل بین‌المللی قصد ورود و ماندن در کانادا دارند

این اتباع خارجی می‌توانند هنگام سوارشدن به هواپیما، با ارایه مدارک شخصاً به شرکت هواپیمایی اطلاع دهند که طبق این قانون از محدودیت های مسافرتی معاف هستند. این مدارک به‌طور کلی شامل دعوت‌نامه از سازمان‌های مربوط در کانادا خواهد بود (نهادهای دولتی فدرال، استانی یا شهرداری برای ارائه‌دهندگان خدمات اضطراری، مؤسسات آموزش دانشجویان پزشکی یا کارگزاران کشتیرانی جهت افرادی که قصد دارند به عنوان خدمه در کشتیرانی کار کنند).

دارندگان اقامت دائم

دستور موقت، آن گروه از اتباع خارجی را از محدودیت های مسافرتی معاف می کند که در تاریخ 18 مارس 2020 یا قبل از آن یعنی تاریخ اجرای اولین دستور موقت برای اقامت دائم تأیید شده باشند و واجد شرایط شده اند که به کانادا سفر کنند و پس از ورود به خاک کانادا کارت اقامت دائم دریافت کنند.

بسیاری از این اتباع خارجی قبل از اعمال محدودیت‌های مسافرتی، مقدمات اسکان خود در کانادا را فراهم‌کرده بودند. تسهیل سفر این افراد با هدف ورود آنها به خاک کانادا، به امر ملحق شدن خانواده‌ها به هم در کانادا و رفع نیازهای بازار کار کمک می‌کند و جمعیت کثیر افرادی را کاهش‌می‌دهد که برای دریافت کارت اقامت دائم تأییدشده‌اند که باید پس از رفع محدودیت‌ها به کانادا سفرکنند.

این اتباع خارجی می‌توانند با ارائه‌ی مدارک زیر هنگام سوارشدن به هواپیما، شخصاً به شرکت هواپیمایی اطلاع دهند که طبق این قانون معاف هستند:

  • ویزای اقامت دائم (فقط برای اتباع کشورهایی که نیاز به ویزا دارند)، یا
  • تأییدیه اقامت دائم (COPR) (برای همه‌ی اتباع خارجی)

مقامات رسمی

دستور موقت، آن گروه از اتباع خارجی و اعضای درجه یک خانواده آنها که طبق بند R190(2)(a) قانون مهاجرت و حمایت از پناهندگان از شرط اخذ ویزای اقامت موقت معاف هستند، از محدویت‌های مسافرتی معاف می کند. توجه داشته باشید که تعریف گسترده از اعضای درجه یک خانواده همچنان اعمال می‌شود.

این اتباع خارجی باید دارای گذرنامه‌ ای باشند که حاوی پذیرش دیپلماتیک، پذیرش کنسولی یا پذیرش رسمی باشد که توسط رئیس تشریفات اداره‌ی GAC از طرف دولت کانادا صادر شده باشد. اینها باید دیپلمات رسمی، افسر کنسولی، نماینده یا مقام رسمی هر کشوری غیر از کانادا باشند، از جمله کشورهای عضو سازمان ملل متحد یا آژانس‌های مربوط یا هر سازمان بین‌المللی‌ای که کانادا در آن عضو است.

افراد تحت‌الحمایه

دستور موقت، افراد تحت‌الحمایه که مشمول تعریف بخش A95(2) قانون می‌شوند از محدویت‌های مسافرتی معاف می کند.

شخص تحت‌الحمایه شخصی است که طبق بخش A95(1) قانون، تحت حمایت قانون پناهندگان قرار گرفته است و ادعا یا درخواست وی متعاقباً طبق بخش‌های A108(3)، A109(3) یا A114(4) رد نشده است. تنها مدرکی که می‌تواند برای اثبات این وضعیت ارائه شود، مدرک مسافرتی پناهندگان کانادایی است که توسط اداره‌ی IRCC، مطابق با بند R39(c) قانون صادر شده باشد.

منافع ملی

دستور موقت، آن گروه از اتباع خارجی را معاف می‌کند که حضور آنها در کانادا از نظر وزیر امور خارجه، وزیر مهاجرت، پناهندگان و شهروندی یا وزیر امنیت عمومی و آمادگی برای شرایط اضطراری برای کانادا دارای منافع ملی است.

این معافیت فقط می‌تواند توسط یکی از سه وزیر ذکرشده اعمال شود. تصمیم معافیت توسط وزیر مربوط اتخاذ می‌شود ولی شعبه‌ی مدیریت پرونده‌ های اداره‌ی IRCC این موقعیت ها را مطابق با فرآیندهای موجود مدیریت خواهد کرد.

مسافران ترانزیت

دستور موقت، آن گروه از اتباع خارجی را معاف می‌سازد که برای سفر به کشور دیگری به صورت ترانزیت به کانادا سفر می‌کنند. با توجه به تعامل بین دستور موقت تحت قانون هوانوردی و دستورات اضطراری تحت قانون قرنطینه، فرودگاه ورودی به کانادا باید دارای امکاناتی باشد که به اتباع خارجی اجازه دهد بدون آنکه مجبور شوند برای ورود به کانادا معاینه شوند، به مقصد خود برسند.

خدمه هواپیما / کشتی و اتباع خارجی که قصد دارند به عنوان خدمه وارد کانادا ‌شوند

دستور موقت، آن گروه از اتباع خارجی را معاف می‌کند که عضو خدمه هستند، مثل آنهایی که برای ملحق‌شدن به کشتی، باید سفر هوایی داشته باشند.

اگر دریانوردان، شناسنامه‌ی دریانوردی و گذرنامه یا سایر مدارک دریانوردی از جمله گواهی اشتغال کشتیرانی در یکی از بنادر کانادا را داشته باشند، شرکت‌های هواپیمایی می توانند به این دریانوردان اجازه دهند برای ملحق شدن به خدمه‌ی کشتی به کانادا پرواز کنند.

این معافیت روی موضوع الزام ارائه‌ی مدارک مسافرتی معمول و مجوز که تحت مقررات IRPR برای اتباع خارجی الزامی است، تأثیر نمی‌گذارد.

شهروندان کانادایی که با گذرنامه‌ی خارجی سفر می‌کنند

به شهروندان کانادایی توصیه ‌می‌شود که همیشه گذرنامه‌ی معتبر کانادایی خود را همراه داشته باشند. به طور استثنا، یک شهروند کانادایی ممکن است بخواهد با داشتن یک مجوز ویژه، با گذرنامه‌ی خارجی معاف‌ از ویزا (visa-exempt) به کانادا سفر کند. هنگامی که این مجوز ویژه صادر شود، اداره‌ی IRCC یک ایمیل تأیید برای تصویب مجوز ویژه ارسال خواهد کرد. با توجه به دستور موقت، شهروند کانادایی می‌تواند این ایمیل را به شرکت هواپیمایی ارائه دهد تا نشان دهد که تبعه‌ی خارجی نیست. در نتیجه، ایشان مشمول محدودیت مسافرتی نمی‌شود. توجه داشته باشید که شماره‌ی گذرنامه‌ی خارجی در ایمیل تأیید باید با شماره‌ی گذرنامه‌ی خارجی مسافر مطابقت داشته باشد.