کانادامیزان مهاجرت را افزایش و استرالیا پذیرش ویزاراکاهش می‌دهد

کانادا میزان مهاجرت را افزایش می‌دهد؛ استرالیا میزان پذیرش ویزا را کاهش می‌دهد.

کانادا و استرالیا در سال‌های اخیر برنامه‌های مهاجرتی کاملاً متفاوتی را دنبال کرده‌اند و این روند در طول بحران ویروس کرونا هم ادامه یافته  است.

مهاجرت برای موفقیت اقتصادی کانادا و استرالیا حیاتی است. در دهه‌های اخیر، وابستگی هر دو کشور به افراد جدیدی که اقامت دائم  و ویزای موقت می‌گیرند مثل دانشجویان خارجی و کارگران خارجی برای تقویت جمعیت، نیروی کار و رشد اقتصادی، رو به افزایش رفته است.

جذب دانشجویان خارجی برای درک مزایای اقتصادی مهاجرت در هر دو کشور به عنوان یک معیار مفید تلقی می شود. دانشجویان خارجی سالانه حدود 22 میلیارد دلار به اقتصاد کانادا کمک می‌کنند و 170000 شغل را حفظ می‌کنند. این دانشجویان هر ساله 39 میلیارد دلار به اقتصاد استرالیا کمک می‌کنند و 240000 شغل را حفظ می‌کنند.

حدود 22 درصد از جمعیت 38 میلیون نفری کانادا از مهاجران تشکیل شده است و 30 درصد جمعیت 5/25 میلیون نفری استرالیا را مهاجران تشکیل می‌دهند.

این آمار نشان می‌دهد که 8 میلیون مهاجری که در هر یک از این کشورها زندگی می‌کنند، تأثیر بزرگ‌تر و مثبت‌تری بر اقتصاد و ایجاد شغل دارند.

در هر حال، کانادا و استرالیا در سال‌های اخیر برنامه‌های مهاجرتی کاملاً متفاوتی را دنبال کرده‌اند و این روند در طول بحران ویروس کرونا هم ادامه یافته  است.


پیش‌روی برنامه‌های مهاجرتی در مسیرهای مخالف

کانادا سطح مهاجرت را از اواخر دهه 1980 میلادی پیوسته افزایش داده است و در سال‌های گذشته میزان جذب مهاجر را بالاتر برده است تا اقتصادش را تثبیت کند. استرالیا هم در اواخر دهه 1990 میلادی شروع به افزایش سطح مهاجرت خود کرد اما در سال‌های اخیر مسیر خود را تغییر داده است.

کانادا تنها چند روز پیش از آنکه به‌شدت درگیر ویروس کرونا شود، اعلام کرده بود که در سال 2020 قصد دارد 340000 درخواست اقامت دائم را بپذیرد (این عدد براساس سرانه، برابر 9/0 درصد جمعیت کانادا است) و حتی در سال های 2021 و 2022 نیز در سطح بالاتری درخواست های اقامت دائم را پذیرش کند. پیش از این، کانادا حدود 260000 پذیرش اقامت دائم در سال داشت و در سال 2016 تصمیم گرفت سالانه 300000 ورودی داشته باشد.

کانادا برنامه دارد که 58 درصد مهاجرانش از روش‌های اقتصادی، 27 درصد از روش‌های خانوادگی و 15 درصد از روش پناهدگی و سایر زمینه‌های بشردوستانه وارد این کشور شوند.

در همین حال، سال گذشته استرالیا اعلام کرد که از تعداد پذیرفته‌شدگان سالانه برای دریافت اقامت دائم میزان 30000 نفر کاهش می‌دهد و تا سال 2023 تعداد مهاجران 160000 نفر در سال خواهد شد (6/0 درصد جمعیت این کشور). پیش از اعلام این کاهش، استرالیا به مدت 8 سال متوالی جمعیت هدف خود را در حدود 190000 نفر مهاجر نگه داشته بود.

طبق برنامه فعلی استرالیا، 70 درصد مهاجران از روش‌های اقتصادی و 30 درصد دیگر از روش‌های خانوادگی وارد این کشور خواهند شد.


دعوت کانادا از تعداد بیشترمتقاضیان مهاجرت در طول همه‌گیری کووید-19

همان‌طور که قابل‌درک است، همه‌گیری ویروس کرونا، سیستم مهاجرتی هر دو کشور را تحت تأثیر قرار داده است. با این حال، کانادا همچنان در تلاش است تا حد ممکن به هدف  خود در جذب تعداد مهاجرانی که از روش‌های اقتصادی وارد کانادا، نزدیک شود.

در ماه آوریل، کانادا11700 دعوتنامه برای متقاضیان اقامت دائم از طریق برنامه فدرال نیروهای متخصص (Express Entry) صادر کرد که در مقایسه با 7800 دعوتنامه در ماه گذشته و 8000 دعوتنامه در ماه فوریه رقم قابل‌توجهی است. به‌علاوه، در طول این مدت استان‌های کانادا همچنان سایر روش‌های دریافت اقامت دائم را به متقاضیان مهاجرت ارائه ‌کرده اند.

ولی در سوی دیگر، این همه‌گیری باعث کاهش چشم‌گیری در دعوت استرالیا از متقاضیان مهاجرت به روش‌های اقتصادی شده است.

ماه پیش، استرالیا 100 دعوتنامه برای متقاضیان مهاجرت از طریق سیستم افراد متخصص (Skill Select) صادر کرد. در حالی که، در ماه مارس 2050 دعوتنامه و در ماه فوریه 1500 دعوتنامه صادر کرده بود.


دلیل نیاز هر دو کشور به مهاجر

کانادا و استرالیا هر دو به‌خاطر سالخوردگی جمعیت و نرخ پایین تولد از ورود مهاجران استقبال می‌کنند. میانگین سن در کانادا 41 سال و در استرالیا 38 سال است. نرخ تولد در کانادا 5/1 و در استرالیا 7/1 است. نرخ تولد در هر دو کشور پایین‌تر از معیاری است که برای جایگزین ‌شدن جمعیت لازم است (1/2 کودک به ازای هر زن).

در سال 2018 تا 2019، جمعیت کانادا 4/1 درصد (531000 نفر) رشد داشت که 82 درصد آن به‌دلیل ورود افراد با اقامت دائم و موقت و 18 درصد به‌دلیل افزایش طبیعی بوده است (تولد منهای مرگ).

در سال 2018 تا 2019، جمعیت استرالیا 5/1 درصد (371000 نفر) رشد داشت که 5/62 درصد آن به‌دلیل ورود افراد با اقامت دائم و موقت و 5/37 درصد به‌دلیل افزایش طبیعی بوده است.

مهاجرت برای توانمندسازی هر دو کشور درتقویت رشد نیروی کار، که یکی از دو راه ممکن برای رشد اقتصاد است، بسیار مهم و حیاتی بوده است. راه دیگر استفاده سازنده‌تر از نیروی کار موجود است.

علاوه بر این، مهاجران به کاهش فشارهای اقتصادی‌ای که ناشی از سالخوردگی جمعیت هر دو کشوراست، کمک می‌کنند. زیرا فعالیت اقتصادی که توسط مهاجران ایجاد شده به افزایش درآمدهای دولت برای تأمین بودجه خدمات حیاتی اجتماعی، مثل خدمات درمانی که هزینه آن به‌خاطر سالخوردگی سریع جمعیت در حال افزایش است، کمک می‌کند.


رویکرد کانادا و استرالیا پس از بحران ویروس کرونا چگونه خواهد بود؟

برخی از رهبران سیاسی در استرالیا در حال حاضر به دلیل بحران کووید-19، خواستار کاهش بیشتر سطح مهاجرت این کشور هستند. برای مثال، سناتور کریستن کانلی اخیراً در روزنامه سیدنی مورنینگ هرالد اظهار داشت که حفظ همان میزان مهاجرت قبلی به کارگران استرالیا آسیب خواهد رساند.

تا به امروز در کانادا بحث‌های سیاسی چندانی درخصوص سیاست‌های مهاجرتی کشور پس از این همه‌گیری صورت نگرفته است، با این حال وزیر مهاجرت کانادا اخیراً بیان داشت که دولت فدرال همچنان در صدد جذب مهاجران برای کمک به بهبود اقتصاد کانادا می باشد.

با توجه به بی‌ثباتی بحران ویروس کرونا، هیچ‌کس نمی‌تواند آینده سیاست‌های مهاجرتی کانادا و استرالیا را پیش‌بینی کند. با این وجود، تصمیم کانادا برای دعوت از تعداد بیشتری از متقاضیان مهاجرت از طریق برنامه نیروهای متخصص در ماه گذشته حاکی از تمایل این کشور به حفظ سطح بالای مهاجرت برای تقویت اقتصاد است.

به‌علاوه، چهار عامل کانادا را قادر ساخته است تا حتی پس از دوره‌های دشوار اقتصادی، از جمله پس از بحران مالی جهانی در سال‌های 2008 و 2009، همچنان سطح بالای مهاجرت را حفظ کند. چهار عامل تاریخ، جغرافیا، خط‌مشی‌ها و سیاست کانادا می‌توانند باعث شوند که وقتی همه‌گیری را پشت سر بگذاریم، کانادا به برنامه افزایش سطح جذب مهاجر خود برای سال های 2020 تا 2022 پایبند بماند.

پاسخ دهید

Notice: Undefined variable: user_ID in /home2/jakbaric/domains/jakbari.com/public_html/wp-content/themes/unik/comments.php on line 49